søndag 31. mai 2009

Rodenstockekspidisjon i hage og dam





Denne helga har jeg brukt mange gode timer med rodenstocken, og det er sannelig fort gjort å la seg fenge (eller fange?) av hagens mange oppblomstringer og fargesammenkomster. Det blir jo relativt fine bilder disse med blomstene, men det er uten tvil mer interessant å lage noe mer annerledes. -Og en større utfording, som jeg setter stor pris på.

I går var det ei sol som var så fryktelig sterk at jeg plagdes med å få fram rodenstockrefleksene. Ettersom blenderen ikke kan justeres, ble 1/8000 sek. i vinkel mot sollys fort utbrent. Og det kun i vinkel, ikke mot sola i den forstand.. Men jeg MÅ ikke ha disse refleksene, det er bare det at de er så artige å leke seg med. Se hva motivet tåler, og klare å begrense seg litt med det. Det er utrolig artig å komponere et bilde med refleks og motiv. Utrolig artig i grunn!

Ja, jeg koser meg enormt med dette, og på tross av en fryktelig solbrent hud fyker jeg til fjells i dag. I sekken ligger kamera, vidvinkel, tele og rodenstock. Den forrige yndlingen Tamron har ferie, og koser seg sikker med det. ..

Det er trivelig å få kommentarer på bilder/tekst, så har du noe på hjertet er det bare å slå til.

5 kommentarer:

  1. utrolig flotte bilda. likte alle sammen egentli, men det oransje synes jeg var best. Det blå bildet med insektet som ser ut som det driver med sveising, er også stilig.
    Ser ut som du har kost deg godt her.
    Fortsatt god helg.

    R

    SvarSlett
  2. Takk for det, trivelig at bildene faller i smak hos deg. Det blå med de elskende finnes i en annen versjon hvor begge er skarpe. Men der har jeg ikke refleksene/gnisten rundt, og det syntes jeg jo gjorde bildet her. Det oransje er veldig glorete i fargeveien, men jeg syntes at det stakk seg fram litt.. Dtte var en kjempedag.

    SvarSlett
  3. Hei
    Ble utrolig fasinert av bildene, men er også litt nyfiken på hva er "rodenstocken" kan du ikke skrive litt om det :D

    SvarSlett
  4. Takk for det Monika! Om du ser litt tilbake i bloggen, så finner du mer rodenstockbilder og litt mer tekst om objektivet. Rodenstocken er ombygd spesialoptikk med lysstyrke 0.75 - og det kan ikke blendes ned (åpen blender, f0,0). Det er ikke laget for foto, men røntgen. Objektivet har meget begrenset dybdeskarphet og en rekke optiske særegenheter som fx reflekser.

    SvarSlett
  5. Hei igjen

    Har lest om Spesialobjektivet..Å gleder meg og se dine bilder framover...

    SvarSlett

Jeg tar imot kommentarer på både tekst og bilder med stor takknemlighet.