tirsdag 23. august 2011

ALASKA - The End.



Henrik tar noen kast før uværet er et faktum..
.

Etter syv fantastiske uker i Alaska, er jeg nå kommet tilbake til Drammen. Det hele føles uvirkelig, og det har nok ikke gått opp for meg at jeg er tilbake enda. Det er liksom noe som mangler her...

I løpet av sommeren fikk jeg ikke så mye tid til å redigere og legge ut bilder her på bloggen som jeg hadde håpet på. Og når alt kom til alt, så ble ikke datasitting prioritert heller.. Noen bilder er vist fram, men det er kun en liten prosent av hva som er igjen, uredigert... Så til alle dere jeg ha møtt i sommer, og som venter på bilder: det kommer forhåpentligvis noe litt mer kategorisert etter hvert... :) Slenger ut en liten blandig fra både nord, sør og sentrum.


Magne er en skikkelig storfisker! Kom til Alaska grunnet fin fangst som gjorde seg i en konkurranse :) -Bra jobba!! Her med en tøff chum like nedom hytta.




Etter én time med sockeyefisking, er dette noe av fangsten... 16 stk. Matauk!














Jeg har ikke tenkt på Alaskas kystlinje så mange ganger. Derfor var det utrolig fint å ta turen ned til Seward for et par dager. Der kunne vi parkere bilen, nok en gang med dødt batteri, og slenge oss med på turistbåten som tok oss med ut til Kenai Fjords Nationalpark. Skulle kanskje ønske vi dro en dag vi ikke var på bar dagen før...



Havet var rått, regnet piska delvis ned, og båten vugga. Men jeg fikk iallefall dokumentert sjøløvene som lå og rapa på berget.Vi så også hval, men da mått jeg konsentrere meg om andre ting..









Like nedenfor lodgen er det en relativt liten bekk med krystallklart / gjennomsiktig grunnvann. I hele sommer har den blitt brukt blant annet som kjøleelement for diverse drikkevarer. Men i starten av august ble det meldt regn. -Masse regn! For ti dager... Elva steg med rekordfart, og på et tidspunkt var broa over bekken under vann. Etter noen dager yret det av laks der! Vannet var krystallklart, og med litt tålmodighet kunne man faktisk fiske laks med nevene! 




Her er gjengen samlet etter ørretfiske oppe i idylliske Fish Creek (utløper i Talkeetna River). Thomas, Mark, Nicoline, Jesper og trofaste Miley, som forøvrig alle gjestene ble godt kjent med...







Slenger med et bilde fra flyturen rundt Denali og Mt.Mckinley. En massiv fjellkjede, så ubeskrivelig rå, brutal og skremmende vakker. Skal prøve å legge ut litt flere bilder fra turen der også. 






Og plutselig kom høsten, og jeg må til skolen gå... 


Takk til alle fine folk jeg møtte i Alaska som bidro til at jeg fikk en fantastisk fin sommer!! Jeg har ikke opplevd makan! Hører gjerne fra dere, så kommer det nok et par bilder etterhvert.

:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg tar imot kommentarer på både tekst og bilder med stor takknemlighet.